De toekomst van FOOD by OSFA?

Met een gemiddelde van 3000 bezoekers per maand is de kans niet heel erg groot dat het is opgevallen maar FOOD by OSFA is volledig advertentie loos. Ik kreeg vanuit zeldzame feedback steeds meer het gevoel dat de reclames als hinderlijk werden ervaren. En laat ik heel eerlijk zijn: ik heb Google Ad Sense ooit in mijn site gezet in de hoop dat reclame inkomsten een deel van mijn kosten zou gaan dekken. Na 3 jaar bloggen valt dat behoorlijk tegen. Dit komt omdat ik maar weinig bezoekers op mijn site heb, ik ben maar een kleine site in een klein hoekje van het internet en heb niet de reputatie zoals sommige andere bloggers.

Het weghalen van de advertenties heb ik A) gedaan omdat het als hinderlijk werd ervaren en het niet het gewenste resultaat had maar nog belangrijker B) het een onderdeel is geworden van een grotere koerswijziging die ik ingezet heb.

Na 3 jaar bloggen en werkzaam te zijn in de BBQ wereld heeft de COVID-19 crisis mij aan het denken gezet. Zit ik nog wel dicht bij de koers die ik ooit wilde varen of ben ik zelf onopgemerkt hier vanaf gedwaald?

En waarom deel je dat met ons?

Omdat jullie als bezoekers van mijn site mijn klankbord zijn. Ik schrijf mijn recepten, mijn meningen en al het andere op deze site voor jullie. Toen ik deze site begon had ik in mijn aantekeningen boekje 2 termen staan: OSFA (ik) en Inspireren. (ja ik weet het: ik heb een belabberd handschrift)

Ik, onder mijn internet naam OSFA, wil jullie inspireren.

Niemand wordt als een geweldige kok geboren, je leert door te doen

Nu weet ik ook wel dat het behoorlijk uit de hoogte klinkt dat ik me voorneem om jullie te inspireren, het klinkt net alsof ik alle wijsheid in pacht heb , een geweldige kok ben en ik het jullie wel eens zal uitleggen hoe het moet.

Maar het tegenover gestelde is juist het geval: 5 jaar geleden kon ik nog geen fatsoenlijke speklap bakken op een BBQ en volgde ik elk recept tot op de letter omdat ik anders niet eens iets eetbaars op tafel kon zetten. Door elk gerecht en elke eigen variatie hierop uit te schrijven heb ik een gevoel gekregen over wat werkt en niet werkt. En dat is de achterliggende gedachten achter mijn site: Als ik mezelf goed kan leren BBQ’en dan kunnen jullie het zeker te weten ook. Je moet het gewoon doen (en af en toe op je plaat gaan).

Ben ik (on)bewust van dit idee afgestapt?

Voor mijn gevoel ben ik sinds het lanceren afgeweken van dit kerndoel. Zonder het te beseffen of het doelbewust te doen zijn er een aantal dingen geslopen in de manier dat ik mijn blog run. Juist nu door COVID heb ik de tijd en rust gehad om hier over na te denken. Ik ben te veel bezig geweest met reputatie en erkenning, ik wilde in 1 adem genoemd worden met de BBQ-helden, GrillFun Mac’s BBQ place en al die andere gevestigde en grote namen. Waarom? Om een bevestiging voor mezelf te krijgen dat ik ook echt best goed kan koken en jullie kan inspireren?

Eind 2019 en begin 2020 was ik alleen maar bezig met vragen als: Gaat dit gerecht in de smaak vallen en likes opleveren? Wat voor recept moet ik verzinnen om mee te surfen op een hype of wat moet ik doen om er voor te zorgen dat mensen mijn naam noemen op het internet. In mijn ogen moest ik zo een reputatie opbouwen, een reputatie die groot genoeg was om mezelf op de radar te plaatsen van sponsoren.

En dat houdt nu op.

Door het wegvallen van al mijn zzp-opdrachten in de BBQ/horeca door COVID en zodoende ook alle financiering voor mijn blog zet je dat aan het denken. Ik wil zo niet meer bezig zijn en moet ik terug naar mijn “basis”. Alles wat ik vanaf nu doe of ga doen moet ga ik niet meer toetsen tegen de vraag of dat likes gaat opleveren of dat het mijn reputatie vergroot.

Ik ga alleen nog maar dingen doen die┬áik leuk vind. Ik vind het fantastisch om recepten te bedenken, concepten uit te zoeken, uit te proberen en uit te schrijven. Ik was steeds bedachtzamer in wat ik maakte en wanneer ik dat online zou gaan zetten om maar te maximaliseren. In mijn ogen zijn mijn recepten in 3 categorie├źn te verdelen:

  1. Gebaseerd op wat ik heb
    Regelmatig duik ik in de diepvries om te kijken wat ik nog heb liggen of ik bestel bij mijn vaste leverancier een vraagteken (als in: dit is het budget, stuur maar wat op, verras me). Dit zijn gerechten waar ik op dat moment helemaal in free-style en kook met wat ik voorhanden heb (of met minimale boodschappen).
  2. Gebaseerd op een idee
    Soms wordt ik ‘s nachts wakker (ja dat is echt serieus een paar keer gebeurd) met een idee. Of ik krijg plots een “conceptje” in mijn hoofd door iets wat ik zie of lees. Dan ga ik dit eerst helemaal uitwerken, bedenken, aanpassen, onderzoeken, schrappen en strepen en verder door denken tot ik een gerecht heb waarvan ik theoretisch helemaal overtuigd ben. Daarna ga ik het maken, en soms nog een keer om te tweaken (en soms nog een keer en nog een keer).
  3. Gebaseerd op een hype
    Er is een hype gaande in de BBQ of kookwereld en daar wil ik een eigen versie van maken en mee liften op die hype. Dit is dus de categorie die ik bewust ga schrappen! Als ik een recept schrijf voor een gerecht wat toevallig een hype is, dan is dat ook echt toevallig vanaf nu. Ik maak het dan omdat het me echt lekker lijkt en intrigeert

Mocht het zo zijn dat toevallig een andere blogger een zelfde soort recept online zet dan diegenen die ik net gefreestyled hebt of al een paar weken mee bezig ben geweest dan schoof ik mijn recept altijd door naar een later moment (omdat ik anders in mijn ogen niet de maximale aandacht zou krijgen). Vanaf nu zet ik ze ook gewoon online (ik heb dit bewust een tijdje geleden ook gedaan met bijvoorbeeld de McRib, ik was al een maandje of zo bezig met dat idee en te onderzoeken hoe anderen specifiek mijn idee uitgevoerd hadden en net in de laatste week voordat ik hem online wilde gaan zetten kwamen er nog een paar bloggers met een McRib – vroeger zou ik gewacht hebben, nu heb ik hem gewoon online gezet: mijn plan, mijn koers en niet meer sturen op basis van wat andere (niet) doen).

Dit is toch geen grote koerswijziging

Je zou denken van niet maar stiekem is het dat wel: doordat ik niet meer bewust ga mee surfen op hypes en op wat mensen op dat moment graag zien zal ik niet of nauwelijks groeien qua bezoekers aantallen. Dit is namelijk ook niet meer mijn doel. Komen mensen op mijn site dan is het goed: komen er een maand of zo minder mensen op mijn site dan maak ik me er niet zo druk meer om dan wat ik deed.

Wordt ik daardoor minder interessant voor “derden” (lees sponsors)? Ja: maar daar wil ik juist niet meer mee bezig zijn. Ik zou liegen als ik zeg dat ik geen sponsoren wil: die zorgen juist dat ik minder budget nodig heb om bezig te blijven. Maar sponsoren is niet langer een doel maar een middel. Ik wil samenwerken met bedrijven die mij sponsoren om wat ik doe en niet om hoeveel bezoekers of volgers ik heb.

Wat ga ik nog meer veranderen?

De manier hoe ik in OSFA (als zzp-er) sta. Ik heb een passie voor koken en ik vind het waanzinnig leuk om naast mijn gewone baan in de horeca en BBQ wereld werkzaam te zijn. Ik geniet intens van horeca-klussen voor kleine en grote groepen. Uren bikkelen bij het vuur: ik ben fysiek naar zijn grootje maar de energie die ik van krijg is onovertroffen. Workshops? fantastisch: een real-life verlengstuk van mijn blog: ik vind het fantastisch om te zien wat de mensen met de informatie doen die ik ze geef.

Maar binnen 1 jaar tijd ben ik met OSFA als bedrijf af gedwarreld naar een puur commercieel principe: zoveel mogelijk uren om zoveel mogelijk geld binnen te halen om mijn hobby en passie te kunnen bekostigen. Ook dit gaat veranderen. Ik ga daar ook wat strikter voor mezelf in worden: het klinkt heel lomp maar het is ook een bescherming voor mezelf vanaf nu:

Helaas is het een paar keer voorgekomen bij verschillende opdrachtgevers dat ze me “reserveerden” voor een klus waarbij er niet duidelijk gecommuniceerd werd dat de opdracht vanuit de klant zelf nog niet zeker was. Ik ga er dan vanuit dat ik op locatie A er om een x tijd moet zijn, hou daar rekening mee in mijn prive leven en dan kom je een week van te voren (of nog korter) er achter dat de klus alsnog niet doorgaat: vervelend op zijn minst. 1 keer kan gebeuren (bijvoorbeeld een annulering) maar na een tweede keer hoeven ze me niet meer te bellen. Wat nog lomper is, is mijn houding vanaf nu over rekeningen. Ik heb echt geen zin meer om┬áweer een herinnering te moeten sturen. Rekening na twee herinneringen nog niet binnen een bepaalde tijd betaald: dan was dat ook mijn laatste rekening / opdracht.

Deze twee punten gaan me gegarandeerd opdrachtgevers en inkomsten kosten maar ik wil zelf alleen nog maar op een open en integere manier werken: BBQ’en is mijn passie en hobby en lopen leuren om betaald te krijgen of er van balen dat een klus niet doorging omdat het naderhand alleen nog maar een “offerte” bleek te zijn werpt een schaduw over die passie. En ik kies er vanaf nu bewust voor om dat niet meer te laten gebeuren.

Concreet gevolg van deze koerswijzigingen

De koerswijzigingen voor mijn blog en mijn bedrijf hebben concreet als gevolg dat er minder (of geen) inkomsten of (nieuwe) sponsoren meer zijn. En blog onderhouden en recepten maken kosten naast de vaste kosten voor hosting en dergelijke stiekem best een hoop geld voor ingredi├źnten, brandstof etc. Nu dat ik bewust mogelijke geldkranen dichtdraai of me commercieel minder interessant maak kan het in de toekomst er op neer gaan komen dat het financieel “een dingetje” wordt.

Er zijn bloggers en sites die schaamteloos hun handje ophouden en zeggen: ik heb geld nodig wie wil er doneren of waarvoor je een abbonement moet afsluiten om recepten te kunnen zien (welke trouwens voor een heel groot gedeelte ook al publiek op andere sites staan). Dit is een weg die ik zelf absoluut niet zou willen inslaan. Misschien moet ik, om de blog levend te houden, een patron-principe gaan doen? Mensen mogen vrijwillige een donatie doen waar ik niet expliciet om vraag maar ze wel voor bedank in mijn volgende post (dat zie je vaak bij youtubers en twitch voorbij komen). Of ik moet een eigen twist van crowdfunding gaan doen? Ik weet het niet: maar ik wil niet meer terug naar de situatie dat “alles” voor de clicks, likes en commercie is.

Komen er nooit meer advertenties? In ieder geval niet via google: misschien verhuur ik wel ruimte aan bedrijven (op een betere manier in de site passend) die mij willen sponsoren om wie ik ben en doe in plaats van de hoeveel bezoekers.

Is dit het begin van het einde? Of is dit het einde van het begin?

Ik weet het niet: tijd zal het uitwijzen.

Wil je reageren of je mening geven ? vul dan hieronder het formulier in en misschien neem ik contact met je op ­čśÇ